نوشتن چکیده مقاله

برای نویسندگان حرفه ای، آماده کردن چکیده مقاله کار چندان سختی نیست. با اینکه چکیده نویسی از خیلی زمان گذشته وجود دارد اما بعضی از نویسندگان نوشتن چکیده مقاله را مهم نمی دانند از این رو زمان زیادی برای آن نمی گذارند و وقتی چکیده مقاله یا مجله ی آن ها را می خوانیم، به این موضوع پی می بریم که صرفا رفع تکلیف شده است در صورتی که ،چکیده یک کتاب یا تحقیق، آن تحقیق و نویسنده ی تحقیق را به صورت مختصر معرفی می کند. جستجوگران  و محققان برای یافتن موضوع مورد نظر خود اول به چکیده مقاله نگاهی می اندازند و بعد ترغیب می شوند به خواندن یا نخواندن اصل مقاله. پس نیاز است نویسنده به اندازه کافی به آماده کردن چکیده توجه کند و در صورت ضرورت، به یادگیری و تعلیم آن بپردازد. در مجموع بعد از عنوان، چکیده مقاله مهم ترین بخش مقاله است.

فرآیند نوشتن يك مقاله مروري 

عنوان و چکیده مقاله به همراه کلیدواژه‌ها تنها بخش‌های یک مقاله هستند که در بازیابی آن در پایگاه‌های علمی و جستجوگرها مورد استفاده قرار می‌گیرند. نگارش چکیده مناسب و  ترجمه چکیده به صورت تخصصی می‌تواند شانس دیده شدن مقاله را افزایش یا کاهش دهد و به تبع آن امکان افزایش یا کاهش استنادها به مقاله وجود دارد.

به دلیل نمایه شدن چکیده مقاله در پایگاه‌های علمی مختلف، نگارش آن یک کار مهم و فنی است و باید با دقت انجام گیرد. در برخی موارد حتی مشاهده شده است که ارائه اطلاعات مفید در چکیده مقاله سبب افزایش استنادات به مقاله شده است که نشان دهنده استفاده پژوهشگران از اطلاعات چکیده برای پژوهش‌های خویش بدون مراجعه به اصل مقاله است. در اینجا نکاتی مهم و کاربردی در ارتباط با نحوه نگارش چکیده مقاله را شرح خواهیم داد.

چکیده باید بعد از تمام شدن تحقیق انجام شود زیرا اطلاعاتی که در آخرین لحظات به متن مقاله اضافه شده‌اند در نگارش چکیده لحاظ شوند.

متن و مقدمه مقاله را به منظور تهیه چکیده چندین بار مطالعه کنید و نکات مهم را علامت گذاری کنید و کلید واژه ها را نیز لیست کنید.

بدون مشاهده اصل کار، نکات مهم بدست آمده از محتوی را به شکل یک بند یکپارچه پیش نویس نمایید، درضمن از روی متن اصلی رونویسی نکنید و به جای استفاده از نقل قول‌های مستقیم، با جملات خودتان چکیده را به نگارش دربیاورید. .

کلیدواژه ها را نیز پیش نویس کنید، بعد از چندبار بازبینی و کم و زیاد نمودن نکات و رفع نواقص، آن را منتشر کنید.

در چکیده ضرورتی به ذکر منبع نیست. حتی اگر جمله ای را از متن مقاله یا کتابی مورد استفاده قرار داده اید

در نوشتن چکیده شما فقط باید مثل یک داور بی طرف یافته ها خود را بگویید و کار خود را ارزشیابی نکنید. برای نمونه نوشتن اصطلاح “در این گزارش برتر …” یا “برگزیدن نمونه با توجه و دقت بالایی انجام شد” بی‌طرفی شما را نفی می کند.

چکیده را به گونه ای بنویسید که برای درک ابهام نیازی به مراجعه خواننده به اصل مقاله وجود نداشته باشد.

در نگارش چکیده مقاله به دستورالعمل‌های مجلات توجه نمایید. و به طول چکیده با توجه به نوع مقاله دقت لازم را داشته باشید مثلا در مقالات پژوهشی طول چکیده بین 120 تا 150 کلمه است در صورتی که در مقالات نظری و مروری بین 75 تا 100 کلمه می باشد

در چکیده  باید در انتخاب فعل‌ها، معلوم یا مجهول بودن آن‌ها و زمان جمله‌ها دقت شود تا متنی یکدست به خواننده ارائه گردد.

 چکیده مقاله باید خلاصه باشد و در عین حال تمامی اطلاعات مهم و مفید را منتقل نماید. بهتر است در انتخاب کلمات دقت شود و کلماتی که به احتمال بیشتری جستجو و سرچ  می‌شوند در متن چکیده استفاده شوند.

با توجه به مطالب بیان شده، توصیه ما این است که موقع نوشتن چکیده ، زمان و دقت کافی خرج کنید. نتیجه یک مقاله که وقت و هزینه بسیاری از شما گرفته در چکیده مشخص می شود و قادر است در قبول یا رد شدن کارتان موثر باشد.

جهت ترجمه مقاله و چکیده کلیک کنید

برچسب‌ها: