موتورهای جستجو برای محققین

جستجو برای یافتن مقاله و منابع مرتبط، یکی از مهم‌ترین مراحل نگارش یک اثر علمی همچون مقاله و پایان نامه است. به عبارت دیگر در مسیر جستجوی مقالات و منابع، محیط‌ هایی که محققان در آنجا به جستجو می‌پردازند، از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که چنین مقالات جستجو شده‌ ای می‌توانند موثر یا غیر موثر برای محققان باشد. در چنین شرایطی معرفی موتورهای جستجوی کارآمد بسیار حائز اهمیت است که در ذیل به معرفی چندی از آنها پرداخته شده است.

جهت ثبت سفارش  ترجمه  و ویراستاری کلیک نمایید

1- گوگل اسکولار (Google Scholar):  دراين پايگاه مقالات بسیار زیادی از منابع و مجلات آنلاین نمایش داده‌ می‌شود. این پایگاه یک پایگاه بسیار محبوب و دردسترس محققان می‌باشد. گوگل اسکولار جستجوگری از شرکت گوگل است که امکان جستجوی واژه‌های کلیدی در مقاله‌ها، رساله‌های علمی و گزارش‌های فنی را فراهم می‌کند. گوکل اسکولار در سال ۲۰۰۴ تاسیس شد و در آن مقالات بسیار زیادی از منابع و مجلات آنلاین نمایش داده‌ می‌شود. این پایگاه یک پایگاه بسیار محبوب و دردسترس محققان می‌باشد. نتایج جستجو بر اساس میزان ارتباط با واژه جستجو شده فهرست می‌شود. بر خلاف موتور جستجوی همگانی گوگل، در گوگل اسکالر مرتب کردن یافته‌ها بر اساس میزان ارجاع به آن توسط دیگر مؤلفان است و نه صرفاً دفعات بازدید یا پیوند به آن در اینترنت.

2- ساینس دایرکت (ScienceDirect): پایگاهی است که در آن متن کامل مقالات علمی ژورنال‌ها و همچنین بخش‌هایی از کتاب‌های علمی از بیش از ۲۵۰۰ مجله و ۲۰۰۰۰ کتاب ارایه می‌شود. ساینس دایرکت یکی از زیرمجموعه‌های الزویر، بزرگ‌ترین ناشر علمی دنیا است . ساینس دایرکت یکی از معتبرترین مراجع برای جستجوی مقالات و کتب علمی و پزشکی است. سایت ساینس دایرکت بیش از 12 میلیون محتوای علمی را پوشش می‌دهد که شامل 3500 مجله علمی و 34000 کتاب الکترونیکی است.

3- دایرکتوری مجلات اوپن اکسس (Directory of Open Access Journals): این پایگاه یکی دیگر از پایگاه‌های غنی و قوی علمی است که مقالات حدود ۸۰۰۰ ژورنال را در موضوعات و حیطه‌های مختلف در خود ارایه می‌دهد. راهنمای مجلات دسترسی آزادDOAJ پایگاهی   علمی شامل اطلاعات و پیوند دسترسی رایگان به مجلات علمی است که دسترسی به آنها رایگان و بدون محدودیت است. پایگاه  DOAJ از طریق آدرس www.doaj.org قابل دسترسی است و محققان در آن می توانند به تعداد زیادی از مجلات الکترونیک رایگان در تمامی حوزه ها به زبان انگلیسی و تعدادی از زبان های دیگر به صورت تمام متن دسترسی داشته باشند.

4- سایت سیر (CiteSeerx): سایت سیر یک کتابخانه دیجیتال و ژورنال دانشگاهی آنلاین می‌باشد که مقالاتی در زمینه علوم کامپیوتر به محققان ارایه می‌‌کند. این پایگاه که در سال ۱۹۹۸ تاسیس شده است اولین پایگاه آنلاینی بود که در دسترس محققان و پژوهشگران قرار گرفت. هدف CiteSeerx بهبود انتشار و دسترسی به ادبیات دانشگاهی و علمی است. به عنوان یک سرویس غیر انتفاعی که می تواند برای هر کسی آزادانه استفاده شود ، به عنوان بخشی از جنبش دسترسی آزاد در نظر گرفته شده است که در تلاش است انتشارات دانشگاهی و علمی را تغییر دهد تا دسترسی بیشتری به ادبیات علمی امکان پذیر شود.

5- گت سایتد (GetCITED): این پایگاه شامل سه میلیون مقاله با بیش از سه میلیون مولف را شامل می‌شود. این پایگاه نیز یکی از پایگاه‌های قدرتمند علمی است که دو ویژگی خاص آن را در مقایسه با سایر پایگاه‌های علمی برجسته‌تر نموده است یک پایگاه جامع است و دوم اینکه  یک تالار گفتگو (discussion forum) در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد تا آنها به صورت آنلاین و آفلاین به تبادل نظر و اطلاعات بپردازند.

6- پژوهش‌های دانشگاهی مایکروسافت (Microsoft Academic Research): یک سرویس رایگان توسعه داده شده توسط Microsoft Academic Search برای کمک به جامعه آکادمیک و محققان است تا بتوانند به‌راحتی و به سرعت، به جستجو در محتواهای آکادمیک، تحقیقاتی، موسسات و فعالیت آموزشی بپردازند.  تنها به فهرست کردن میلیون ها برگه تحقیقاتی بسنده نکرده، بلکه ارتباطی کلیدی بین موضوعات، محتواها، نویسندگان و محققان را به گونه‌ای که مناسب عملیات تحقیقاتی باشد برجسته سازی نموده است. با استفاده از خدمات این سرویس رایگان، می‌توانید جستجوی خود را به مسیر دلخواه هدایت کنید و با امکانات منحصر به‌فرد و بصری کردن نتایج جستجو، به داده‌های ارزشمندی دسترسی پیدا کنید. MA  فقط به جستجوی مقالات محدود نشده است بلکه اطلاعات مربوط به مرتبط‌ترین نویسندگان، مؤسسات، نشریات و زمینه‌های پژوهشی‌ را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. قابلیت جستجوی معنایی MA این اطمینان را حاصل می‌نماید که اطلاعات به دست آمده‌ی مربوطه مرتبط‌ترین نتایج به جستجوی موردنظر است.

7- بیو آنلاین اینترنشنال (Bionline International): این پایگاه یکی دیگر از پایگاه‌های علمی است که در سال ۱۹۹۳ تاسیس شده است. از یک پلت فرم آنلاین برای به اشتراک گذاری آثار مجلات علوم زیستی با دسترسی آزاد که در کشورهای در حال توسعه آفریقا ، آسیا و آمریکای جنوبی منتشر شده است ، استفاده می کند. در این پایگاه مقالات مربوط به به ۷۰ مجله موجود می‌باشد.

جهت ثبت سفارش  ترجمه  و ویراستاری کلیک نمایید
 

8- بیو وان (BioOne): این پایگاه، نشریات گردآوری‌شده توسط شرکت BioOne را ارائه می دهد. شرکت BioOne در سال 1999 با ترکیب 5 مؤسسه آمریکایی فعال در زمینه نشر دانشگاهی ایجاد گردید و امروزه نشریات متعددی در حوزه علوم زیستی منتشر می کند که همگی از برترین آثار 66 ناشر معتبر در این حوزه به شمار می‌آیند. از جمله عناوین برتر موجود در این پایگاه می‌توان به نشریاتی چون BioScience و Evolution اشاره کرد. تمرکز موضوعی این نشریات بر روی حوزه‌های زیست‌شناسی، اکولوژی و محیط‌زیست، گیاه‌شناسی، دامپزشکی و انسان‌شناسی است. بیش از 190 مجله  که 134 مجله جزو ژورنال های با رنک ISI هست در این پایگاه نمایه شد.

9- موتور جستجوی سیناپس (scinapse):سایناپس scinapse.io یک موتور جستجوی دانشگاهی رایگان و غیرانتفاعی برای جست‌وجوی مقالات علمی است که توسط پایگاه پلتونتورک پشتیبانی می‌شود و بیش از ۱۷۰ میلیون مقاله را تحت پوشش قرار می‌دهد. به ادعای اطلاعات درج شده در صفحۀ اصلی وب‌سایت، سایناپس یک موتور جستجو است و صرفاً به دلیل ارائه اطلاعات مربوط به رفرنس‌ها و استنادها نباید آن را به عنوان پایگاه اطلاعات استنادی شناسایی و در نظر گرفت. البته با توجه به اینکه چهار متغیر مطرح در علم‌سنجی نویسنده، تولیدات علمی، استنادها و ارجاعات هستند و این موتور جست‌و‌جو امکان جستجوی مقالات و نویسندگان را مهیا کرده و در نتایج ارائه شده اطلاعات ارجاعات و استنادها ارائه شده است و زنجیره‌ای بین ارجاعات و استنادهای هر مقاله ایجاد شده است، می‌تواند تا حدودی برای تحلیل‌های علم‌سنجی مورد استفاده قرار گیرد اما به دلیل ناقص بودن زنجیرۀ ارتباطی بین این چهار متغیر نمی‌تواند به عنوان یک مأخد ارائه اطلاعات استنادی و علم‌سنجی به آن نگاه کرد.

جهت ثبت سفارش  ترجمه  و ویراستاری کلیک نمایید
 

برچسب‌ها: