راه‌اندازی سامانه شناسایی و انتخاب مجلات معتبر بین‌المللی

اعتبار سنجی مجلات

شما به عنوان محققی که برای انتشار مطلبی در نشریات بین المللی ممکن است راههای زیادی را رفته باشید و دچار سردرگمی هایی شده باشید در واقع، اعتبار سنجی مجلات علمی چالش بزرگی است که پیش روی  پژوهشگران  و دانشجویان ، به ویژه در شرایطی که محقق تجربه کافی و شناخت لازم از مجلات معتبر در حوزه موضوعی خود نداشته قراردارد.

جهت سفارش ترجمه کلیک کنید

چگونه مجله مناسب انتخاب کنیم؟

انتخاب یک مجله مناسب برای چاپ مقاله، و نتیجه حاصل از آن، شاید یکی از دشوار ترین مراحل در طول یک پژوهش باشد. انتخاب یک مجله ضعیف ممکن است  کار پژوهشی خوب شما را کم ارزش جلوه دهد  و از سویی انتخاب مجله با شاخص ها و رتبه علمی بالا، نیز می‌تواند باعث از دست رفتن زمان شما شود و پس از مدت طولانی مکاتبه و طی فرایندهای داوری، مقاله شما رد یا ریجکت شود . در این میان مجلات موجود در لیست سیاه دانشگاه ها و نیز مجلات با هویت جعلی، این مشکل را دو برابر کرده است. بدون شک مهم‌ترین فاکتور در انتخاب مجله علمی مناسب برای چاپ مقاله کیفیت مجله است. برای تعیین کیفیت مجله راه‌های مختلفی وجود دارد. بهترین و ساده‌ترین روش این است که ببینید آیا مجله در پایگاه‌های معتبر نمایه شده است و در این صورت بر اساس شاخص های مرسوم آن پایگاه مانند: IF یا SJR چه جایگاهی دارد.

برای این منظور مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی (SID) سامانه ای را جهت شناسایی مجلات و نشریات معتبر راه اندازی کرده است

این سامانه به محققان و پژوهشگران جهت شناسایی و اعتبار سنجی مجلات معتبر علمی در عرصه بین المللی  کمک می کند، با مراجعه به این سامانه به نشانی http://rank.sid.ir/jcr/ ضمن شناسایی مجلات معتبر در عرصه بین المللی به رتبه و جایگاه علمی نشریات بر اساس شاخص های علم سنجی نیز می توانید دسترسی یابید.

این سامانه می تواند هم  برای دانشجویان وپژوهشگران به هنگام نشر آثار خود راهنمای خوبی باشد تا در دام مجلات تقلبی نیافتند و سوی دیگر به بخش های اجرایی معاونت پژوهشی در دانشگاه ها و مراکز علمی جهت رتبه بندی مقالات افراد کمک خواهد کرد.

جهت دسترسی و دریافت نام کاربری و رمز عبور می توانید به لینک زیر مراجعه  و ثبت نام نمایید.

https://sid.ir/569